2015年8月6日木曜日

Kの「欧州かっ!」 -4

あと2日経つと、旅立ってから1ヶ月が経過したことになる... っていかん!!! せめて帰国の日の一ヶ月後(8/20)までには書き終えたいぞ!!!

締め切りがあるから人は頑張れるのだ。Kです。


Am I still traveling!?

50% yes and 50% no!!lol


(^ρ^)


ほいでや。
とうとう13日の、我々の本番の日の話になりましたよ!やっとな!!w

私が参加したTsukuba Saxophone Quartet(以下TSQ)の事も少々復習?を。
筑波大学出身のアマチュアの方で結成されたのが始まりで、現在メンバー5名。
サックスのブロガー界では3大アマチュア(※Kの定義による)の一人であるkuriさんが参加されているカルテットであり、ネットだけでなくサクソフォン交流会や自主企画で演奏会を開催されていることもあって今や知る人ぞ知る最強アマチュアの方々。

で、今回アルト、バリトンのメンバーの方が参加出来ないってことで私と松下さん(こちらもやはりサックス界で有名人)がそこに入りました。
更にアルトにもう一名Aさんと、ゲストにRichard Ingham氏を迎え、マックス時7名でのステージとなりました。


Finally let's get to talk about my performance! -13th July.

Tsukuba Saxophone Quartet(TSQ), which I joined this time, is made up of five people who graduated Tsukuba University.
(Technically one person is not related to the university but originally all members are Tsukuba University's student.)
They are amateur but actively perform contemporary pieces and world/Japan premier performance.
So I called them "Super amateur".lol

And this time, two of members couldn't join. So kuri_saxo, tenor player of this quartet, asked me to join them.
That's why I joined!
Also Yo Matsushita, winner of Londeix competition, joined as a baritone player.

We have two more people for this concert as member of TSQ, so we showed two types of ensemble.

Here is the program of symposium concert:


  • Mrs Malcom, Her Reel/ Richard Ingham
  • Ctrl + Alt + Delete/ Shoichi Asai(旭井翔一) -world premier


プログラムはこの2曲。で、1曲めの方がさっき説明した7名での編成。
2曲めの旭井さんのはカルテットなので4名。


First piece, Mrs Malcom, Her Reel, was composed by Richard Ingham.
Fortunately we invited him to play with us, so first piece was played by seven people.

©shimaajiさん

アップテンポの曲で、途中にテナーとソプラノのアドリブもあったりしてノリやすい曲で、朝早いにも関わらず来てくださったお客さんたちも楽しそうに聞いてくださった印象。
全員でのリハは着いた次の日に1回しただけでしたが、なんとか!

This piece is up-tempo and Soprano and Tenor have ad-lib part.
Even though we had rehearsal just a once, we perform well;)
I was really happy to see a many people's smile when I finished this piece. Actually I was afraid that there's no person to hear because our performance was 10:30am -early morning.
But there're so many people to hear our playing! I was really happy!


その次が今回一番気合を入れてさらっていた旭井さんの曲。
今回この演奏会の為にTSQが委嘱をし、これが世界初演!てことで、当たり前ですが参考音源もないし、コンテンポラリーにまだあまり経験のない自分としては未知との遭遇クラスで四苦八苦でした。

最初はほんっと出来ないんじゃないかなあとか、何度楽譜読んでも毎回「あ、初めまして・・・」みたいな感覚で、とてもとても覚えられない(ていうか吹けない)。

なーんて思ってましたけど、案外何度も練習すりゃ人間覚えるもんだなと思いました。(暗譜て意味じゃなくて)
最終的に演奏としてはここ最近の中では一番集中してたかもしれないです。
(時間は前後しますが)この間の試験よりもよっぽど集中してたね。いい感じの。笑
そりゃ集中出来ればノーミスの演奏!ってわけではないけどそれでも出しきった充実感みたいなのもあったし、何より終わった後にお客さんが思ったより沸いてたのを見て、演奏して良かったな、って。


撮ったのはベルギーだけど。笑
楽器と、・・・スーパーボール。



And next one is the most difficult piece I've ever had!
Ctrl+Alt+Delete, composed by Shoichi Asai, was written for this congress.
This is kind of experimental one and so many special techniques such as slap tonguing, multi phonics, and rubbed rubber ball!

Because of difficulty of score and less experience of contemporary piece, I was very struggled.
Like, I see a score and every time I feel "Hi, nice to meet you",,, I couldn't make any sense :(

However we rehearsed many times, read a score, and practice, I think I finally got it.
At the performance, we concentrated and it was great premier performance although there are some mistake or something!
In fact, people look like having fun! ...I think! :P



Took a picture with composer Asai-san, guest player Richard, and TSQ members.


そんなこんなで自分のパフォーマンス編は、(コングレスは)終了!
まだこの後ベルギー公演が彼らを待っていた...!!!

さ、次からも割愛めでざざざっと振り返ります!要チェケラッチョ!!!!
Kでした。 英語勉強せにゃあ...


Thank you for your coming (if you were there!), and reading, as well!
I will keep posting about my journey in Europe! Keep an eye on!;)